perjantai 30. tammikuuta 2015

VILJATON KATTAUS


Vaikuttaa erittäin hyvältä ja sopivalta kattaukselta LCHF-ruokavalionkin näkökulmasta tosin viljaton ruokavalio ei ole sama asia kuin vähähiilihydraattinen LCHF-ruokavalio.  Tämä uutuuskeittokirja soveltuu hyvin viljattoman ruokavalion innoittajaksi ja se on ilmestynyt tammikuussa 2015.  VILJATON KATTAUS on Emmi-Liia Sjöholmin esikoisteos ja sen julkaisija on Atena Kustannus (2015, 219 sivua).

Suurin osa LCHF-ruokavalion noudattajista ovat viljattomia. Itsekin lukeudun niihin ja olen erityisesti kokenut viljattoman ruokavalion sopivan minun terveydelleni ja kokoNAISvaltaiselle hyvinvoinnilleni. Koen olevani selkeästi herkistynyt viljoille ja gluteenille. Kun karsin viljat ruokavaliostani pois jo viisi vuotta sitten, pääsin eroon mm. migreenistä, suolisto-ongelmista (ravinteiden imeytymisongelma), maksaläiskistä, ylipainosta, leipäriippuvuudesta jne.  Tämän päivän vehnävillitys pastan, pitsan, paahtoleivän, patongin ja pullan muodossa on karannut käsistä. Joka paikka pullistelee vehnää (gluteenia) ja viljaa - jopa ruisleivät, joita markkinoidaan terveystuotteina ja kuitujen ehdottomana ykköslähteenä. Onneksi ravintotietoisuuden kautta olen löytänyt parempia, terveellisempiä ja suolistoystävällisempiä kuitulähteitä kuten kasvikset. Vesiliukoiset kuidut ovat sulavampia ja suolistolle "hellempiä" vaihtoehtoja kuin viljojen sulamattomat kuidut, joissa täysjyvä voi vielä ”raapia” ja vahingoittaa hienosäikeistä suolistonukkaa.

Viljaton kattaus on kaunis keittokirja kuvitukseltaan ja sen kautta voi todella aistia, että teos on syntynyt rakkaudesta ruokaan. Keittokirja sisältää yli 90 selkeää ja helppotekoista reseptiä, joissa yhdistyvät gluteenittomuus, laadukkaat raaka-aineet, herkulliset maut, terveellisyys kaunista kattausta unohtamatta. Suurin osa kuvatuista aterioista houkuttelevat jo sellaisenaan ja suorastaan innostavat kotikokkeja keittiöön kokeilemaan uusia, erilaisia yhdistelmiä. Sisällysluettelon otsikointi helpottaa löytämään erilaisia vaihtoehtoja arjen viljattomaan kattaukseen: Aamulla, Salaatit, Pääruoat, Lisukkeet, Kastikkeet ja tahnat, Leivät ja muut suolaiset, Makeat ja Juomat. Heti alkulehdiltä lähtien saa hyvän kattauksen tietoa gluteenittomaan ruokavalioon liittyvistä raaka-aineista ja perusteluja tiettyjen raaka-ainevalintojen taustalle.

Viljaton kattaus ei ole vähähiilihydraattinen (LCHF) keittokirja, mutta siinä on paljon sellaisia elementtejä, joita voi käyttää suoraan tai soveltamalla myös LCHF-ruokavalioon. Ruokaohjeissa käytetään mm. hirssiä, tattaria, riisiä ja bataattia ja siksi hiilihydraattien määrät voivat nousta korkeammiksi kuin LCHF-ruokavalio sallii. Toisaalta yksilöllisyys on otettava tässäkin asiassa huomioon eli etenkin laihduttajien on hyvä olla perillä näiden ruokaohjeiden sisällöistä. Makeuttajina käytetään kookossokeria, hunajaa, marjoja ja hedelmiä kuten banaania ja taatelia. Hyviä vaihtoehtoja sinänsä, mutta oman sokeririippuvuuden takia en suosi näitä omassa ruokavaliossani. Tämä kannatta ottaa myös huomioon, jos on jo sokeriaineenvaihdunnassa ongelmia eli runsashiilihydraattisemmat vaihtoehdot vaan lisäävät ongelmia ja kuormittavat tarpeettomasti sokeriaineenvaihduntaa.


Kuvassa: Lehtikaalikeitto - hyvä vaihtoehto pinaattikeitolle!

Viljaton kattaus on herkullinen kokonaisuus kaikille viljattoman ruokavalion kannattajille, mutta myös ehdottomasti tutustumisen arvoinen kaikille epäilijöille, jotka edelleen ovat sitä mieltä, että viljaton ruokavalion on liian haastava toteuttaa omassa arjessa. Suosittelen lämpimästi!

P.S. Mikäli olet kiinnostunut viljoista ja erityisesti vehnästä ja gluteenin aiheuttamista ongelmista, niin suosittelen lukemaan myös  sydäntautilääkärin William Davisin teoksen Eroon vehnästä (2014, Atena Kustannus, 345 sivua).


RavintoAvain Oy - www.ravintoavain.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna palautetta tai jätä yhteydenottopyyntö!